2012. augusztus 17., péntek

BDRtist – Művészképzés és műtárgygenerálás kezdőknek és haladóknak


A Leroy Brothers néven elhíresült, három testvérből, Nicolas, Gregory és Gilles Leroyból álló művészeti kezdeményezés 1997 óta működik és inkább hasonlatos egy 21. századi családi vállalkozáshoz, mint egy képzőművészeti tömörüléshez. Munkáikkal a posztmodern világ technológiai és gazdasági hullámain szörföznek, és lelkesen hangoztatják a web 2.0 vizein úszva a kortárs képzőművészet demokratizálódását. A belga fivérek egyfolytában mozgásban vannak két műtermük (Dél-Franciaország és Sanghaj) és kiállításaik, s legfőképp a „must be” művészeti események helyszínei között. Szerintük a kreativitás ma már édeskevés ahhoz, hogy valakiből sikeres művész váljék, azonos fontossággal bír a szervezettség, a cégszerűség és a társasági életben való részvétel is. ”Mindenhol ott kell lenned!” – mondják, s mivel hárman vannak, számukra ez viszonylag könnyedén megoldható.

 
Munkáikat leginkább a művészeti világ jellegzetességeit pellengérre állító farce-oknak nevezhetjük, melyek a globalizáció által felajánlott újszerű lehetőségeket aknázzák ki, mind a koncepció, mind a megvalósítás részleteiben: az információáramlást, az egyre kisebb nehézségekbe ütköző utazást és szállítást, az olcsó távoli munkaerőt és az online kommunikációt együttesen. A művészet számukra a konceptualizmus esztétizálása és inkább funkcionálitásában érdekes, így létező dolgokra, rendszerekre és technológiákra reflektálnak, azokat igyekeznek továbbfejleszteni. Nem véletlen, hogy inspirációs forrásaikat is a képzőművészeten kívül határozzák meg, a Dieselnek dolgozó Renzo Rosso-t, vagy Paris Hiltont említve referenciaként.
Az interneten is olvasható és letölthető a How to be a successful artist from A to Z címmel tavaly megjelent könyvük explicit mutatja be alkalmazott művészeti stratégiájukat. Ebben a „személyiség-fejlesztő” kötetek mintájára íródott, a tanácsos teendők számbavétele és paródiája között egyensúlyozó kiadványban a hogyan legyünk sikeres kortárs művészek praktikus know-how-ját találjuk meg. Az alkotók elmondása szerint szinte véletlenül jutottak el a könyv megírásáig: „Egy kiállításunkra egy nagyobb installációt hoztunk létre, amelyben egy képzeletbeli könyv 26 fejezetcíme szerepelt illusztrációinkkal. Ahogy újra és újra átgondoltuk ezt a munkát, szépen lassan elkezdtük továbbfejleszteni, a címekhez hangzatos mondatokat, bekezdéseket írtunk. S hirtelen lett egy könyvünk! Számunkra is hasznos volt egyfajta gyakorlati útmutatót írni: rendszerezni, áttekinteni, összefoglalni és tételesen, érthetően megfogalmazni munkamódszereinket.” A befogadás megkönnyítése végett az alkotók újabban már rövid videókat is készítenek egyes fejezetekhez.
Azt persze nem tagadják a testvérek, hogy nincs általános recept a sikerhez, ámde kertelés nélkül bemutatják a hozzá vezető, kikoptatott utakat: a brandingtől kezdve a termelési kötelezettségig, a kapcsolattartáson keresztül a kisajátításig, vagy a bérmunka alkalmazásáig. Alkotói szerint a furcsa kiadvány nem titkoltan szürreális indíttatású, és majd az olvasó dönti el, hogy követi vagy kineveti a tanácsokat.

 
A furcsa kiadvány kapcsán elkerülhetetlen a jelenkori képzőművészeti rendszer változásainak felemlegetése, amelyben az internet letagadhatatlan szerepének szemléltetésére a testvérek érdekes párhuzamot húznak a zenei világgal. “Sarkalatos kérdésekről van szó mindkét esetben, ugyanis mióta a zene letölthető az internetről, a kiadók kénytelenek voltak működésüket teljes mértékben újragondolni: nevezetesen azt, hogy hogyan reagálnak a terjesztési szokások megváltozására. Akik nem követték ezeket a módosulásokat most kevesebb eladással rendelkeznek, vagy csődbe mentek. Ezzel párhuzamosan a jelenlegi művészeti világnak és főként a galériáknak szintén új megoldásokat kellene találniuk, hogy lépést tudjanak tartani a terjesztés új mikéntjeivel. A galériarendszer a közvetítő szerepét végzi minden esetben, s tudjuk, a biznisz egyik aranyszabálya az, hogy a köztes szereplőket minél gyorsabban megpróbálja kiiktatni. Így jelenleg ez egy felettébb kockázatos és érdekes szituáció, ahol véleményünk szerint a galériáknak a rendszerben betöltött pozicióikat újra kell definiálni.”

Szintén a fentieket piszkáló és a műtárgyteremtés kultuszát aláaknázandó jött létre a BDRtist (be the artist) című projekt, mely két éve működik és alapvetően az internet reprezentációs és közösségi jellegzetességeit használja fel – de a fizikai térben, műtárgyként megtestesülő végeredménye is van. Leroyék hosszadalmas munkával egy olyan weboldalt hoztak létre, amelyre regisztrálás után bárki tölthet fel képeket és rövid szövegeket, illetve like-olhatja, vagy dislike-olhatja (!) a többiek munkáit. Céljuk lehetőséget adni a világon bárki számára, egyrészt hogy képével és nevével részt vegyen egy Leroy-projektben, másrészt hogy beleszóljon művészeti tevékenységük, kiállítási megjelenéseik tartalmába.
Nicolas Leroy szavaival fogalmazva: „Felépítettünk egy rendszert, amivel azt a kérdést feszegetjük, hogy készülhetnek-e műtárgyak a művész intervenciója nélkül. A regisztrált felhasználóknak egy platformot biztosítunk, ők a forrásaink, ők a mi kreativitásunk meghatározói.” A http://www.leroybrothers.com-on látható legkedveltebb képekből és szövegekből – minden 100 órában két képből és egy szövegből – az internetes oldalba épített szoftver egy újabb képet generál, és ezekből lesznek később Leroyék új műtárgyai, melyeket utóbb vagy Kínában festetnek vászonra, vagy egyéb hordozófelületeken mutatnak be. Azt, hogy a három alkotót egy felületen bemutató munka milyen formában és hol lesz kiállítva, a testvérek, illetve kiállítási felkéréseik döntik el, legutóbb a francia Saint-Paul de Vence-ban volt augusztusban megjelenésük, szeptember 6-án pedig a budapesti acb Galériában nyílik tárlatuk.
„Mindent újra és újra és újra hasznosítunk – akár a mindennapi életben. Jelentősek számunkra az internet és a kortárs művészet szisztémájának kérdései: például ha valami a rendszer része, akkor az vajon kié? Szerintünk a Leroy Brothersé!” De félreértés ne essék, az elkészült alkotásokon jól olvashatóak a felhasznált képek és szövegek szerzőinek nevei, a kisajátítás jelensége mégis kérdéses, hiszen a kiállítás a testvérek neve alatt nyílik. Vagyis ismét a copyright örökös problematikájával találkozunk, és ezzel egyből az információáramlás és szabad felhasználás kérdéseire és az elitista művészeti rendszer zártságára terelődik a szó – a fogaskerekek közé valaki megint homokszemeket szórt. Vadidegenekből lesznek társalkotók, és több egyedi képből és gondolatból készül egy műtárgy, ami ráadásul a reprezentált kortárs képzőművészet részévé válik.
Mindennek fontos alappillére a tesvérek által emlegetett kollektív intellgencia éppúgy, mint a demokratikus szavazó-rendszer, és az annak eredményeit végleges képpé formáló software. Az itt működő, a kultúra digitalizálódásának kérdéseit boncolgató, Lev Manovich által is részletesen kifejtett tematika nagyszerűen vizsgálja, hogy a munkavégzés újfajta kulturális logikáját a kompjúterizált világban merre lehet folytatni, és hogyan lehet a számítógép által biztosított új kompozíciós és esztétikai rendszereket alkalmazni az új média területein.

Az írás a Leroy Brothers tagjaival a szerző által 2012. június 4-én készített szkájp-interjú alapján készült.

                                                                                                                                                             Stenczer Sári

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése